טיפול בלקויות למידה – תהליך העבודה

הגישה הייחודית שפיתחתי תאפשר גם לכם להפוך את תהליך הלמידה לחוויה מהנה, אפקטיבית ומהירה יחסית לשיטות אחרות. והכול בשלושה צעדים.

צעד ראשון: איתור הקושי

במקום להתמקד בסימפטום ספציפי, אני מתייחסת לילד כמכלול כדי להבין מה השורש שממנו הקושי צומח.

כך למשל הגיעו אלי הורים לילדה חמודה בכיתה א', שהמורה אמרה שיש לה בעיות קשב וריכוז כי היא חולמת במקום להעתיק מהלוח. ההמלצה הייתה לגשת לאבחון ולקחת ריטלין. ההורים המודאגים הביאו אלי את הילדה, ולאחר בחינת התנהגותה הבנתי שיש לה בכלל בעיה במיקוד ראיה. בעקבות איתור הקושי החלה הילדה להרכיב משקפיים ממקדות, עשתה תרגילי עיניים והחלה לשבת קרוב ללוח. הפלא ופלא, פתאום היא החלה ללמוד. בלי ריטלין…

לצד פגישה עמכם ועם הילד, נשתמש במידת הצורך גם בפענוח ציורים, המאפשר לנו לצלול לעולמו הפנימי של הילד ולהבין את צורת ההסתכלות שלו על העולם. במידת הצורך נבצע תצפית בגן, בבי"ס או בבית כדי להבין לעומק את התנהגותו.

במקום להידבק להגדרות קליניות מרתיעות – אני מתבוננת בילד בגובה העיניים כדי להבין מה הקושי שלו במציאות, לא בתיאוריה. אחרי שנאתר את הקושי האמתי, נהיה כבר בחצי הדרך לפתרון.

צעד שני: פיתוח מיומנויות למידה בשיטת ABA

לאחר שזיהינו את הקושי, נעסוק בפיתוח מיומנויות הלמידה באמצעות שני מרכיבי מפתח:

פיתוח מיומנויות למידה בשיטת ABA לניתוח התנהגות יישומית
שיטה שהותאמה להתמודדויות עם לקויות למידה בגין מעלותיה הרבות: שיטת ABA מאפשרת לילד לרכוש מיומנויות למידה באמצעות פירוק כל משימה לשרשרת של חלקים קטנים. כל חלק נלמד לחוד ורק לאחר שהילד מצליח ליישם אותו, עוברים לחוליה הבאה בשרשרת.

החיזוקים הרבים שמקבל הלומד וההצלחות הרבות בדרך, בונות תחושת ביטחון ומסוגלות – שיסייעו לילד לפרוח בכל תחומי החיים. תחושה זו גורמת לילד להיות היוזם של תהליך הלמידה.

למידה מתוך חוויה: לימודים זה משחק ילדים!

התרגולים בחוברות העבודה הרבה פעמים נתפסות בעיני הילד כעונש. אני הופכת את תהליך הלימוד למשחק ילדים! זאת באמצעות למידה המתחברת לאהבות מתוך עולמו הפנימי של הילד, ומסייעת לו לפתח מיומנויות תוך כדי משחק.

כך לדוגמא הגיעה אלי ילדה מתוקה שהתקשתה לזכור מספרים. שאלתי אותה מה היא הכי אוהבת והיא ענתה זיתים. אז למדנו חשבון באמצעות… קישוט טוסטים בזיתים! במקרים אחרים למדנו מספרים באמצעות ביסלי והפחנו חיים בשיעורי ההיסטוריה באמצעות חווה של חיות. הסוד הוא בחוויה: הלמידה הרבה יותר יעילה כשאנחנו מצליחים לחבר אליה את הילד ברמה הרגשית.

צעד שלישי: הטמעה לאורך זמן

הילד מגיע בנוכחות ההורה, שלומד איך ליישם את הפעולות שאנחנו מבצעים במהלך המפגש גם בבית. בדרך זו באפשרותכם להטמיע את המיומנויות הרצויות לאורך זמן, בצורה שתוכל לקצר את כמות המפגשים ותחסוך לכם עלויות.

"האם עד כתה א' זה יעבור"?

לקות למידה היא לא שפעת… לא רק שהיא לא עוברת "ככה סתם" – אם לא מטפלים בה בזמן נלווים אליה בעיות רגשיות וקשיים התנהגותיים, המבוססים על מחשבות אוטומטית ("אני לא שווה"). התמודדות עם הקושי כבר עכשיו, תאפשר לילד שלכם להגיע לכתה א' עם סל של כלים – במקום תיק עמוס בקשיים.

צעד אחר צעד, לאורך כל הדרך אעטוף אתכם בניסיון מקצועי עשיר וברגישות של אימא שיודעת מניסיון בדיוק מה עובר עליכם. הדרך לפוטנציאל מנוצל מתחילה ממש כאן