עזרה ראשונה להורה

מה עושים "כשמשהו עם הילד לא בסדר"?

כשבגן או בביה"ס שולחים אתכם לאבחון?

אני יודעת איך זה מרגיש שהשמיים נופלים: גם אני הייתי שם עם בני הצעיר. מתוך נסיוני האישי והמקצועי, אני רוצה להעניק לכם מספר כלים בסיסיים להתמודדות ראשונית עם הקושי: בין אם מדובר בקשיים התנהגותיים או לימודיים.

הגננת אומרת ש"הוא לא כמו כולם: כשכל הילדים בחצר הוא בפנים, הוא משחק לבד בצד". האם יש מקום לדאגה?

הילד שלכם הוא אכן לא כמו כולם, וטוב שכך!! לכל ילד יש את הייחודיות שלו, גם במעלות וכך גם בקשיים.להתבודדות שלו יכולות להיות סיבות שונות, כמו למשל: פחד מכישלון שגורם לו להימנע מלשחק עם אחרים. דימוי עצמי נמוך ועוד……….. החדשות הטובות: עם כל אחד מהקשיים אפשר להתמודד! הדאגה היחידה שלכם צריכה להתמקד באיתור הקושי, שמהווה 50% מהפתרון.

הגננת אמרה שיש לו קוצים בטוסיק. מה עושים?

נסו להבין היכן הגננת חווה את הקושי: האם הילד לא מצליח לשבת על הכיסא במפגש הבוקר? האם הוא עובר ממטלה למטלה בלי לסיים? לאחר מכן חישבו: האם התנהגות כלשהי בבית מזכירה את הקושי שציינה הגננת? למשל, אחת האינדיקציות ל"קוצים בטוסיק" היא כאשר הורה מעיר לילד פעם אחר פעם "תשב בשקט". מה מקור ההתנהגות? איתור מדויק של הקושי יאפשר מתן כלים מתאימים.

אולי זה יעבור לבד? גם אני הייתי כזה!!!!!!!!!!!!

קשיים התנהגותיים או קוגניטיביים(כגון לקויות למידה) הם לא שפעת והם אינם עוברים מעצמם.

אם כבר, הם יותר דומים לכדור שלג – שהולך ומתעצם כאשר לא מטפלים בו בזמן: ילד עם קשיים שאינם מטופלים, צובר עם הזמן מחשבות שליליות אוטומטיות ומפתח דימוי עצמי נמוך ("אני לא שווה", "אף אחד לא רוצה לשחק איתי"). ככל שנחכה יותר, כך ניאלץ להתמודד בהמשך הדרך עם מצבור גדול יותר של קשיים.

הגננת אמרה שהוא לא מתנהג יפה ומרביץ, מה עושים? בבית הוא ממש מלאך………..

"אין ילד רע, יש ילד שרע לו" אמר יאנוש קורצ'ק- ואני חותמת על כל מילה. אז מה עושים כאשר קשיים התנהגותיים צצים בגן או בכיתה? ברוב המקרים הגננת או המורה ממלאים את תפקידם בצורה מקצועית.  לכן חשוב לנסות לאתר את הקושי בצורה שתיארתי לעיל.

הגננת מספרת שהילדה נדבקת אליה, ולא נותנת לה לעשות כלום.

כשהגננת עוזבת אותה היא צורחת בבכי………..אני לא נמצאת בגן, מה עושים?

מבינים על מה "יושב" הבכי: מתי הילדה בוכה – האם כשהיא עייפה או רעבה? האם יש קושי בפרידה מכם בבוקר? צריך לבדוק.

המורה אמרה שבתי לא רגועה אז אולי צריך ריטלין.

האם מותר למורה להמליץ על תרופות? או לשלוח לאבחון?

מורה הוא לא מאבחן!!!!! חוזר מנכ"ל מטעם משרד החינוך מתאריך 1.9.2011 אוסר על המורה או הגננת להמליץ על תרופה או להתנות את כניסת הילד לכיתה בלקיחת תרופה כלשהי. בנוסף, אין להם זכות חוקית להכריח אתכם לגשת לאבחון. אבל………..כאשר מתעורר קושי חשוב להבין מה מקורו, כדי לדאוג לרווחתו של הילד.

 

אינכם לבד במערכה! רוצים לקבל מידע נוסף אודות איתור הקושי והתמודדות מוצלחת, שתסייע לילד שלכם לפרוח?

אני כאן לרשותכם גם במסגרת ייעוץ טלפוני חינמי: 050-9199911