מאמרים

יכולת למידה מההתחלה: איך מכינים את הילד לכיתה א'?

 003זה אולי נראה רחוק, אבל ההכנה לכיתה א' מתחילה כבר בגיל שנתיים-שלוש. מהן הפעולות שיציידו את הילד בארגז הכלים המתאים?

עושים שכל…
ילדים זוחלים יד ורגל נגדית, כלומר יש עבודה על שני חלקי המוח בהצלבה.
החלק הימני של המוח אחראי על תפקוד הצד השמאלי ולהפך, ולכן זחילה חשובה מאד להתפתחות המוח.

לימוד היחסים במרחב
בגיל 2-3 חשוב ללמד יחסים במרחב: למעלה, למטה, מאחורי, לפני, בפנים ובחוץ. לכן אצייר קו ואבקש מהילד לעקוב בידו אחר הקו שציירתי.
לאחר מכן אצייר קו סגור, ואבקש ממנו לעקוב עם האצבע אחרי הקו הסגור. זוהי תחילתה של התמצאות במרחב. כמו כן אצייר את הספרה 8 ואבקש ממנו ללכת על ה-8.

לימוד סיבה ותוצאה
סיפור רצף במשחק קופסא הוא חלק חשוב מאוד ברכישת מיומנויות קוגניטיביות, מכיוון שהוא מאפשר לילד ללמוד סיבה ותוצאה: הילד נפל- קיבל מכה. תמונה של אמא עם פרחים, תמונה של אגרטל, תמונה של פרחים באגרטל (מופיע כפאזל). עצם הסידור הנכון מאפשר עבודה על רצף.

מיון לפי צבע וגודל

בגילאים אלה חשוב מאוד ללמד מיון: ולכן פעם אסדר קוביות לפי צבעים ופעם לפי גודל. במקביל אלמד יוצא דופן: אניח שורה של קוביות אדומות ואחת כחולה. הרבה פעמים הילד יקפוץ ויגיד לי "התבלבלת", כלומר יש הבנה של יוצא דופן.

ללמוד לבצע רצף של פעולות
בגיל 3-4 הילד מבקר בגן ולומד מיומנויות, על ידי סדרה של חוקים ופעולות סדורות. לעיתים נראה ילד שמדבר לעצמו בקול רם, ואומר את ההוראות. הילד בעצם עושה לעצמו סדר ובונה רצף של פעולות בראש. כשהוא אומר אותן ומצליח לבצע זוהי הצלחה גדולה – הוא הבין את המשימה!

מה לומדים בגן?
כאשר הוא מגיע לגן, רוכש הילד מיומנויות מוטוריות כמו גזירה, העתקה, מריחה, הכרת הגוף איבריו ושימושם, הליכה לאורך קו או במעגל ועוד:

• זיהוי צורות, שמות, מספרים, גופים בתוך הציור ועוד.
• שייך – לא שייך: נעל לגרב, כדור לסל, מטאטא ליאה ועוד.
• סיבה ותוצאה – סיפור רצף של שלשה קלפים: ילד רץ, מדרגות, ילד עם פלסטר.
• ביצוע הוראות – תביא לי בבקשה את הכדור האדום שמתחת לשולחן.
במקרה זה יש עבודה גם על זיכרון שמיעתי.

כל הפעולות הללו מכינות את הילד לקריאה וכתיבה – ולכן חשוב להתעדכן מה עושים בגן ומידי פעם לחזור בבית. אין צורך לבצע מעקב צמוד יום-יום.

מצא את ההבדלים
בגיל 4-5 אלמד דקויות: מה ההבדל בין גדול מבוגר, מבוגר זקן ועוד.
אלמד את הילד לעבוד בציור מצא את ההבדלים – חשוב מאד ככלי לאיתור פרטים והתמצאות במרחב, מצוין כהכנה לכתה א'.

לימודים זה משחק ילדים!
בגילאים אלה חשוב מאוד להקנות לילד מיומנויות לימוד תוך כדי משחק.
כך לדוגמא הגיעה אלי ילדה מתוקה שהתקשתה לזכור מספרים. שאלתי אותה מה היא הכי אוהבת והיא ענתה זיתים.

אז…. קישטנו טוסטים בזיתים! הכנו מספרי זיתים על כריכים ומהר מאד היא זכרה, מכיוון שהיה לה חיבור רגשי. וזהו בעצם סוד הלמידה – לימוד מתוך חוויה.

כאשר משהו בלמידה נתקע, רצוי לפרק אותו לחלקים קטנים על מנת לתת לילד לחוות תחושת הצלחה – וכך להגדיל את תחושת המסוגלות העצמית שלו.

תגובות

להגיב (0) ↓