מאמרים

הפרעת קשב וריכוז – המתנה הגדולה שלכם ומה הם מרגישים?!

כמה פעמים שמעתים ש"הילד עצלן"? שהוא אומר "מה אכפת לי!" או "אני יודע שאני ילד רע"? ילדכם אומר בעצם: תאהבו אותי בדיוק כמו שאני עם הקשיים. מהם אותם קשיים, ואיך אפשר להפוך אותם ליתרון?

מהי הפרעת קשב? 

מידי יום אנחנו "מופגזים" באלפי גירויים חיצוניים, מחשבות והתרחשויות שסובבות אתנו. הפרעת קשב וריכוז היא למעשה הפרעה במערכת העצבים המרכזית, הגורמת לקושי ביכולת למיין ולסנן את אותם גירויים מהעולם הפנימי והחיצוני. זוהי הפרעה אורגנית שסביבה מתפתחים עם השנים (מעבר לקשיי למידה) מגוון בונוסים, בדמות קשיים רגשיים והתנהגותיים. הפרעה זו מלווה את האדם מילדותו ולאורך כל חייו.
ואחרי שאמרנו את כל זה…

 

מדוע הפרעת קשב היא מתנה?

כי ילדים עם הפרעות קשב וריכוז חושבים מחוץ לקופסא ויש להם רעיונות נפלאים!
ההתמודדות עם גירויים מרובים תורמת לחשיבה יצירתית, מובילה לפעלתנות גבוהה, נכונות להתמודד עם אתגרים ועוד. באמצעות הכוונה נכונה, ילדים אלה יגיעו רחוק!

איך עושים את זה?
לילדים עם הפרעת קשב וריכוז יש דימוי של פיל שמנסה להסתתר מאחורי פרח.
יש כאלה שיראו את הפרח, יש כאלה שיראו את הפיל ויש כאלה שיראו את שניהם.
ילד עם קושי בקשב וריכוז רואה את עצמו כפיל מגושם.
אצל ילדים עם קושי בקשב המוח על אוטומט, לא מסנן את הגירויים השונים.

ילדים אלה נראים ילדים רגילים לחלוטין, אך המוח שלהם פועל קצת אחרת:
הם מקשיבים בעיקר למה שמעניין אותם, משתעממים בקלות, פועלים ומדברים לפני שהם חושבים וזזים המון. לכם אם נרצה למקד אותם – נצטרך לעשות פעולה מכוונת לסינון הגירויים. כדי לעשות את זה חשוב תחילה להיכנס אל תוך עולמם הפנימי.

אז מה עובר להם בראש? איך הם מרגישים?
ילדים עם הפרעות קשב וריכוז נתונים ללחצים ולקשיים, הנובעים מנוכחות הלקות בחייהם.
לעיתים נראה ביטוי לכך בקושי שלהם להבין רגשית מצבים חברתיים, קושי בתפקוד קוגניטיבי או שפתי או הכול ביחד.
ילדים אלה לרוב ירגישו דחויים, או שישתמשו באלימות כדי לומר את המילה האחרונה. הפרשנות שלהם לסיטואציות חברתיות לא תמיד מדויקת. לדוגמא: בחצר בית הספר אליו הוזמנתי שיחקה קבוצת ילדים בכדורגל. יוסי ישב בצד בפנים זעופות. הוא שיחק עם אבנים קטנות, ומידי פעם זרק אותן הצידה תוך כדי מלמול.
ניגשתי ושאלתי מדוע אינו משחק עם כולם. זה מה שהוא אמר: "הם שונאים אותי ולא רוצים לשחק איתי". ניגשתי לשאול את החבורה ששיחקה, והם סיפרו שמהבוקר הם תכננו לשחק כדורגל כדי להתאמן לטורניר בית הספר. כשבאו למגרש יוסי התעקש לשחק כדורסל.
הם הזכירו לו שנקבע מראש משחק כדורגל אך הוא בשלו. אמר אחד הילדים בקבוצה :"יוסי הזה לפעמים יש לו יציאות מוזרות, ואנחנו לא מבינים מה הוא רוצה".
מסתבר שהפרשנות של יוסי לסיטואציה הייתה לקויה.

התמודדות עם תחושת כישלון

לעיתים נשמע משפטים בסגנון "מה אתה רוצה ממני?" זה משפט שאומר לי  – "איך אתה מבקש ממני משהו? אני בכלל שווה בעיניך?" הילד כבר פגוע מביקורת שספג והוא בעל דימוי עצמי נמוך ומרגיש שאינו ראוי.
לדוגמא: הגיע אלי ילד מתוק בן 4.5, שבכל פעם שעלה עם אביו במעלית הבניין האב שאל אותו אילו ספרות מופיעות על הצג. הילד שלא ידע את התשובה ענה "אוף, אין לי כוח לענות לך" או "אני תכף אברח לך". הילד רצה לברוח מהמשימה שמראש נועדה לכישלון.
עבור האב זו שאלה פשוטה אך הילד חווה: "אני לא יודע, אני במבחן, אני נכשל, אני מאכזב את אבא שלי, אני לא ראוי לאהבתו ולא שווה כלום". באמצעות הבנה של הסיטואציה והכלת עולמו הפנימי – הילד שאהב לגו ובמבה למד אצלי לקרוא מספרים שעשויים מלגו ובמבה חיש קל.

אז מה המסקנה?

אם רק תאמינו בהם ותרעיפו עליהם אהבה – הילדים שלכם יפתחו תחושת מסוגלת ויפתיעו אתכם לטובה. לכלים הקוגניטיביים אני כבר אדאג. ואז השמיים יהיו רק הקצה של הגבול…

תגובות

להגיב (0) ↓