מאמרים

מחשבות שליליות אוטומטיות

איך מתמודדים עם מחשבות שליליות אוטומטיות?

"אני לא שווה". "הכול בגללי". "לא מצליח לי"!

מה עושים כשהילד רואה רק את החצי הריק של הכוס?

מקורן של המחשבות השליליות האוטומטיות הוא בהטיית חשיבה, כלומר התייחסות למאפיינים השליליים בלבד של מאורעות בחיים, תוך התעלמות מהחיובי. על ידי כך נוצר עיוות בתפיסה ובפרשנות של האירועים – שעלול להשפיע על הדימוי, תחושת המסוגלות העצמית ולהוביל לקשיים התנהגותיים. לעיתים מחשבות שליליות אוטומטיות גם נובעות מתחושת כישלון שחווה הילד, בעקבות לקויות למידה שלא טופלו בזמן.

אפקט הדומינו של המחשבות השליליות

מחשבות שליליות אוטומטיות יוצרות אפקט דומינו, אותו ניתן להסביר ע"י מודל א.פ.ר.ת:

(א) אירוע

(פ) פרשנות

(ר) רגש

(ת) תגובה

כך למשל ילד שמתקשה במיומנויות לימוד בסיסיות ביחס לילדים האחרים בגן או בכיתה, עשוי לתת לאירוע את הפרשנות הבאה: "אני לא שווה", "אני דפוק". במקרה כזה האירוע (קושי בלמידה) יצור פרשנות בסגנון "אני לא שווה", שתוביל לרגשות כעס ותסכול. רגשות אלה ייצרו תגובה, של ילד שעלול להימנע למשל לשחק עם הילדים האחרים, או לפתח תחושת תסכול  שתגרום לו "לשבור את הכלים". התגובה מובילה ליצירת אירוע חדש – בעיות חברתיות או הורה נוזף. האירוע החדש מחזק את דפוס המחשבה השלילי – וכך מעגל הכישלון הולך ומתעצם.

אז איך עוצרים את כדור השלג?

הרעיון הוא לנסות ולהעניק למציאות פרשנות שונה, מזו הקודרת שהילד רואה. אחת הדרכים לייצר פרשנות שונה היא לפרק את הסיטואציה לחלקים קטנים שאפשר לבחון.

לדוגמא: ילד מגיע מבית הספר בשעה 14:00 לאחר 6 שעות לימוד.
אמו שאלה "איך עבר עליך היום?" הילד ענה: "יום מבאס". האם מתחילה לפרק…..

איך היה השיעור הראשון? "סבבה, היה שעור ספורט".

איך היה השיעור השני? "נחמד, ראינו סרט בשיעור מדעים".

"יופי", האם מעודדת. איך היה השיעור השלישי?
"על הפנים. המורה חשבה שדיברתי וצעקה עלי ליד כולם. נעלבתי מאד"
(גם למה שקרה בכיתה אפשר לתת מענה, ועל כך במאמרים הבאים).

איך היה השיעור הרביעי? "סביר, תנ"ך".

איך היה השיעור החמישי והשישי? "בסדר, את יודעת שמתמטיקה אני אוהב".

"מעולה", אמרה האם. בוא ונספור: כמה שיעורים היו נחמדים? 5.

כמה שעורים מעצבנים? 1.

מה יש לי יותר? נחמד או לא נחמד? הילד עונה בחוסר חשק "נחמד"…

בסה"כ איך היה היום שלך? "סביר" הוא ענה, והאם יצרה שינוי קטן הפותח פתח לחשיבה חיובית. המטרה היא להוציא את הילד, צעד אחר צעד, ממעגל הפסימיות והכישלון.

"בין אם אתה מאמין שאתה יכול ובין אתה מאמין שאינך יכול, בשני המקרים אתה צודק". הנרי פורד.

אימוץ חשיבה חיובית על חשבון המחשבות השליליות האוטומטיות,
יאפשר לילד להרגיש שהוא יכול. ומכאן השמיים הם רק הקצה של הגבול…

 

תגובות

להגיב (0) ↓