מאמרים

איך מתמודדים עם דיספרקסיה?

פעם ילדים עם דיספרקסיה היו נחשבים למסורבלים. היום אנחנו יודעים שיש להם קושי בתכנון התנועה המוטורית – הגורם לקשיים בביצוע פעולות כמו דיבור, לצד פעולות מוטוריות כגון הליכה או קשירת שרוכים. במרוצת השנים, ככל שהתופעה הופכת ליותר מוכרת, נוצרות יותר דרכים להתמודדות עמה. ריכזתי עבורכם חלק מיעילות שבהן.

דיספרקסיה מוטורית

סוג זה של דיספרקסיה נחלק לשני סוגים עיקריים, עמם ניתן להתמודד:

מוטוריקה עדינה

קושי בביצוע פעולות עדינות, כגון כתיבה או רכיסת רוכסן. איך מתמודדים?

במקרים מסוג זה, אחת הדרכים לעזור לילד היא באמצעות פירוק המיומנות לחלקים קטנים – וחזרה מרובה על הטכניקה עד להצלחה. כל חלק ילמד בנפרד ויחוזק בנפרד.

לדוגמא: נלמד את הילד להשחיל חרוז אחד גדול. לאחר שהילד הצליח מספר פעמים להשחיל חרוז גדול עם פתח גדול, נעבור לשלב הבא המשלב שני חרוזים. במקרה של גזירה אחזיק את המספריים ביחד עם הילד: כפות ידי יעטפו את שלו תוך עידוד וחיזוק עד להצלחה המיוחלת.

מוטוריקה גסה

יוצרת קושי לבצע פעולות המערבות איבר אחד או יותר, כגון זחילה, טיפוס או הליכה. ילדים אלה יתקשו במשחקי כדור וייתכן שהקואורדינציה שלהם תהיה נמוכה ביחס לחבריהם. איך מתמודדים?

אחת הדרכים לעזור לילד במקרים מסוג זה, היא בעבודה על קו חציית האמצע: במקום לזרוק כדור יש לגלגל אותו על הרצפה באלכסון תוך כדי ישיבה. בנוסף, אפשר לצייר את הספרה 8 על בריסטול גדול וללכת עליו לפי הציור. כל מיומנות תלמד ותחוזק בנפרד.

דיבור ושפה

ילדים עם דיספרקסיה עלולים להתקשות לתרגם את המחשבה למילים. כתוצאה מכך הדיבור שלהם עשוי להיות לא ברור. איך מתמודדים?

אחת הדרכים לסייע לילדים אלו היא לעבוד על שרירי לשון והפה: עמידה מול מראה עם תנועות שפתיים, עבודה על ליקוק, מציצה מתוך קש, הפרחת בלונים מבועות סבון, לעיסת מסטיק ועוד. כמו כן אפשר לעבוד בסיפור: את ההתרחשות בכרטיסיה הילד צריך רק לתאר בשתי מילים.

גם במקרה הזה, פירוק המיומנות לחלקים קטנים תוך חיזוק ועידוד כל חלק – היא הסוד להצלחה.

 

דרכים נוספות להתמודדות עם דיספרקסיה

כישורים חברתיים – ילדים עם דיספרקסיה עלולים להתמודד עם קשיים חברתיים. במקרים מסוג זה אזמין חבר אחד, ואשב לשחק איתם כדי להיות גורם מתווך. לחלופין אעשה סימולציות לסיטואציות חברתיות ותרגול שלהן עם הילד.

קשב וריכוז – על מנת להתמודד עם קשיי קשב וריכוז הנובעים מדיספרקסיה, אבדוק עם סטופר כמה זמן הילד יכול להתרכז, ואתן מטלה שמסתיימת דקה לפני שנגמר הריכוז כדי להעניק הצלחה ויכולת מסוגלות.

דרכים רבות יש להתמודדות עם צורות הביטוי השונות של דיספרקסיה. כדי להגדיל את סיכויי הצלחתם, חשוב לבודד כל קושי ולבנות תכנית עבודה מותאמת אישית לצרכיו של הילד.

תגובות

להגיב (0) ↓