הכנה לוועדת השמה

לעיתים נחוצות רק כמה מילים כדי להרעיד את עולמינו.
למשל: "הילד צריך חינוך מיוחד".

מה זה אומר על הילד? ואיך מתמודדים עם הבשורה?

הקביעה של הגן או בית הספר תפנה אתכם לוועדת השמה – שתפקידה הוא לדון בזכאותו של הילד להצטרף למסגרות השונות של החינוך המיוחד.

אבל רגע לפני שנגיע לוועדת ההשמה… בואו נדבר על הפיל הלבן שבחדר: הסטיגמה שנלווית לחינוך המיוחד. מאחורי הביטוי שמרתיע רבים, ניצבת מסגרת שמעניקה לילד תשומת לב אישית עפ"י צרכיו החינוכיים, בקבוצה קטנה ומכילה. ילדים רבים פורחים בזכות הלימוד במסגרות אינטימיות אלה, שהעניקו להם הזדמנות למצות את יכולותיהם.
ומכאן החשיבות הגדולה של וועדת ההשמה.

מהי וועדת השמה?

תפקידה של וועדת ההשמה הוא לדון בזכאותו של הילד להצטרף למסגרות השונות של החינוך המיוחד. הגורמים היושבים בוועדה מצוידים בניסיון מקצועי, אך לרוב הם אינם מכירים את הילד. אז נכון שוועדת ההשמה אמורה להמליץ על החינוך המתאים ביותר לילד שלכם. אבל…

מי שנושם את הילד, חי את צרכיו ומקבל את ההחלטה הסופית – הוא אתם! לכן חשוב להגיע מוכנים לוועדה עם רצונות מגובשים, במיוחד לאור הנטייה של הוועדה להקשיב להורים ולמלא אחר בקשתם. הכדור בידיים  שלכם – בואו נלמד מה לעשות אתו.

איך מתכוננים לוועדת השמה?

עושים שיעורי בית – מגיעים מגובשים עם הפתרונות שיספקו את המענה החינוכי הטוב ביותר לצרכי הילד שלכם. מיד נבין איך עושים את זה באמצעות הכנה לוועדת השמה.

מגיעים בנוכחות מלאה – להגעת שני ההורים לוועדה, יש חשיבות גדולה ביצירת חזית אחידה ומגובשת. גם כאשר ההורים גרושים או פרודים, על דבר אחד יש הסכמה: טובת הילד מעל הכול.

מתנהגים בצורה החלטית ורגועה – הסמכות המקצועית של חברי וועדת ההשמה עלולה לערער את הביטחון שלכם בהחלטתכם. ההמלצה שלי: אל תתרגשו ממסרים בסגנון "אנחנו יודעים מה הכי טוב לילד שלכם". ממש לא! אתם יודעים מה הכי נכון עבורו. וגם פיסות מידע חלקיות שמובאות מהגן או בית הספר לא ישנו את זה.

נשארים בשליטה – מטבע הדברים, דיון בטובת הילד יהיה עבורכם טעון ברגשות. למרות זאת חשוב להישאר כמה שיותר בשליטה, כדי לנווט להחלטה הטובה ביותר עבורו. לכן גם חשוב להימנע מבכי, שעלול להתפרש כחולשה או כחוסר החלטיות.

לתת עצות זה קל, ליישם אותן זה כבר סיפור אחר… במיוחד כשהמעורבות הרגשית היא כל כך גדולה. בשלב הזה אני נכנסת לתמונה.

מה כוללת ההכנה לוועדת השמה?

הכנה לוועדת השמה תאפשר לכם לאתר במדויק את הקושי של ילדכם, להצביע על הפתרונות המתאימים ולהתכונן בצורה הטובה ביותר לוועדת ההשמה, כדי לקבל את מבוקשכם:

איתור הקושי – לעיתים ילדים עם לקויות למידה לא זקוקים לפתרונות החינוך המיוחד, למרות המלצה המורה או הגננת. לכן בשלב הראשון נאתר במדויק מצוקות רגשיות ו/או קוגניטיביות, תוך עיבוד הנתונים שהתקבלו מגורמי החינוך ומחוות הדעת הפסיכולוגית.

גיבוש הפתרון – במידה ומתגלה צורך במסגרות החינוך המיוחד, נגבש במשותף את הפתרון המתאים תוך בחינת המסגרות החינוכיות המתאימות באזור מגוריכם. נעבור על הדוח של הפסיכולוג, נבין את משמעותו ואת דרכי ההתמודדות עם ממצאיו.

סימולציות וחזרות – אחרי שנבין מהו הפתרון שצריך לבקש בוועדת ההשמה, נערוך סימולציות שידמו את ההשתתפות שלכם בוועדה. בין היתר נלמד: מהם התרחישים השונים? איך מתנהגים? מהן זכויותיכם? הכנה יסודית תאפשר לכם להתמודד בצורה טובה עם הסיטואציה, כדי להשיג את הטוב ביותר עבור ילדכם.

הכנה לוועדות שילוב וועדות ערר – במידה ויהיה בכך צורך.


הילד שלכם ראוי לחינוך הטוב ביותר עבורו!
דברו איתי כדי לוודא שמה שמגיע – אכן יגיע…