מאמרים

מהי דיספרקסיה?

מהי דיספרקסיה?

לקות בתכנון המוטורי של התנועה – שיכולה להתבטא בין היתר בדיבור לא מובן או בקושי לבצע פעולות מוטוריות שונות, כמו לשרוך שרוכים. לדיספרקסיה אין כל השפעה על רמת האינטליגנציה של הילד, שפשוט מתקשה להוציא את רצונותיו ומחשבותיו אל הפועל. התוצאה היא קשיים בדיבור ובתנועה, אליהם נלווים קשיים רגשיים ולימודיים.

דיספרקסיה מופיעה רק כאשר הילד צריך לבצע משימות מסוימות, ולכן לעיתים היא אינה מאובחנת או מטופלת כראוי. מהם התסמינים? ואיך מטפלים?

צורות הביטוי השונות של דיספרקסיה

דיספרקסיה מוטורית – גורמת לקשיים במוטוריקה העדינה והגסה:

מוטוריקה עדינה: עלולה לגרום לקושי בפעולות כגון השחלת חרוזים, איסוף חפצים קטנים (כמו פינצטה), אחיזת עיפרון, סכו"ם, רכיסת כפתור ושריכת שרוכים. זאת כתוצאה מקשיי קואורדינציה בין שרירי כף היד, או בקושי להפריד בין אצבעות היד ולשלוט בפרקי האצבעות כדי לבצע תנועות עדינות ומדויקות.

מוטוריקה גסה: דיספרקסיה מוטורית מסוג זה מפריעה לביצוע מגוון תנועות ופעילויות המערבות איבר אחד או יותר, לשם ביצוע פעולה בעלת תנועה ארוכה ורחבה כמו: זחילה, הליכה, ריצה, טיפוס או משחק. גורמת לעיתים לקושי במשחקי כדור, בשל בעיות בתכנון התנועה.

דיספרקסיה לשונית ואוראלית – יכולה לגרום לדיבור לא ברור, ולקושי בתרגום המחשבה למילים. זאת בעקבות הקושי בתזמון והפעלת אברי הדיבור, מיתרי הקול ומערכת הנשימה. במקרים מסוג זה יש ללמוד לתכנן ולבצע צלילים, להזיז את השפתיים, הלסת והלשון בצורה שתיצור צליל ברור ומדויק.

תופעות נלוות לדיספרקסיה

כישורים חברתיים – ייתכן וילדים המתמודדים עם דיספרקסיה יתקשו להתחבר לילדים אחרים, בשל חוסר יכולת לקרוא את הסיטואציה החברתית בה הם נמצאים.

קשיים רגשיים –  ככל שהדיספרקסיה תאובחן בשלב מאוחר יותר, יתלוו אליה יותר קשיים רגשיים. כך למשל  ילדים הסובלים מקשיים במוטוריקה הגסה, עשויים להימנע ממשחק כדי לא לשמש מטרה ללעג. לחילופין, הם יכולים להתנהג באלימות כאשר יכשלו. כך עלול להיראות השיח הפנימי שלהם: "אני לא שווה", "לא ראוי", "מי ירצה לשחק איתי"? "הכול נופל לי"!

קשב וריכוז – ייתכן וילד עם דיספרקסיה יתקשה להתרכז לאורך זמן, ולכן רצוי לחלק את המטלות למשימות קטנות תוך מתן הפסקה.

מיומנויות למידה – יתכנו קשיים ברכישת ידע ומיומנות, כגון קשיים בקריאה, באיות ובמתמטיקה, קושי בהעתקת צורות, כתב ועוד. ייתכן שהמודעות המרחבית תהיה נמוכה.

איך מתמודדים עם דיספרקסיה והשלכותיה?

כפי שניתן להבין, דיספרקסיה יכולה ללבוש צורות רבות וכדי לספק את המענה הטוב ביותר, חשוב לאבחן כל אחת מהן במדויק. לכן ההתגברות על קשיי הדיספרקסיה מבוססת על שני אבני דרך:

בשלב הראשון נבודד ונאתר במדויק כל אחד מהקשיים.

בשלב השני, אחרי שהבנו מול אילו קשיים אנחנו עומדים – נבנה תכנית פעולה מותאמת אישית מתוך עולמו הפנימי של הילד. כך למשל הגיע אלי ילד שהתקשה ברכישת אותיות. לאחר שגילינו שהוא אוהב מאד "ביסלי"… יצרנו אותיות מביסלי! הלמידה הייתה חווייתית, מהנה והכי חשוב: הובילה להצלחה.

לכל אורך התהליך נבצע פירוק של הלמידה לחלקים קטנים, תוך חזרה על כל חלק עד ליישומו בצורה מוצלחת. לקריאה על דרכי טיפול פרטניות בדיספרקציה.

חיבור לאהבותיו של הילד ופירוק תהליך הלמידה לחלקים קטנים, הופך את תהליך הלימוד ליעיל עשרות מונים.

תגובות

להגיב (0) ↓