מאמרים

איך לעודד התפתחות תינוקות?

באחד הפרקים של הסדרה "רמזור", אמיר וטלי מבסוטים שירדנה הקטנה אומרת "אבא!" בפעם הראשונה. ואז הם פוגשים זוג חברים, שהתינוק שלהם אומר "אבא" בכמה שפות – וכאילו שזה לא מספיק הוא אפילו יודע איך מטגנים ביצה…

מאחורי החזות ההומוריסטית, מסתתרת שאלה שמעסיקה אותנו ההורים 24/7: האם הילד מתפתח בצרוה נורמלית, כמו ילדים אחרים בגילו? בשורות הבאות נגלה מהם הסימנים להתפתחות תקינה – ואילו פעולות ניתן לעשות כדי לעודד אותה.

יכולות מולדות של תינוקות

תינוקות נולדים עם יכולות לימודיות. הרבה לפני שהם מדברים, קוראים וכותבים – הם יודעים לתכנן תנועה, לחשוב ולראות בעיני רוחם את התוצאה.

לדוגמא, תינוק בן שנה וחצי יודע להשחיל טבעת על מוט: יש בזה תכנון תנועה, תיאום יד ועין, הבדל בין גדול וקטן. גם הכנסה של אביזרים על פי צורתם תורמת להתפתחות התכנון והתפיסה המרחבית.

בגיל הזה התינוק מנסה לאכול לבד, וההתנסות הזו חשובה מאד. לכן יש לעודד אותו גם אם נפל על הרצפה.

הבנה כמותית

בערך בגיל שנתיים מתחילה להתפתח ההבנה הכמותית. כך למשל יש לילד כוס עם במבה: הוא מבין שיש לו כמות והוא מחלק לסובבים אותו, לעיתים עד שנגמר. במקרה כזה הוא יהפוך את הכוס הריקה ויאמר "אין". כלומר הוא מבין כמות, הוא מבין מתי מלא ומתי ריק. הוא גם מבין את תוצאת המעשה. גם כאשר הילד ישתה מבקבוק, לעיתים הוא יגיש לאמא את הבקבוק הריק ויאמר "אין" או "עוד".

כוחו של סיפור

בגיל 2-3 נראה תמונות מתוך סיפור רצף, ונבקש לחזור על מה שרואים בתמונה: לעשות כמו הילד בציור. חשוב לעבוד בגיל זה על אסוציאציות, יוצא דופן והרחבה של חשיבה מופשטת (מטאטא – יאה, שרוך-נעליים), סיבה ותוצאה.

פיתוח החשיבה המתמטית

בגיל 3-4 שבו קיימת הבנה מספרית, נתחיל ללמוד בזוגות על איברי הגוף: נעמוד מול המראה כדי להמחיש ולראות שתי אוזניים, שתי עיניים, שתי ידיים וכו'. נלמד מנייה, לספור בעזרת האצבעות ונפתח חשיבה מתמטית. לדוגמא, אקח שתי בובות כלב ואומר: לכלב אחד זנב אחד, לשני כלבים יש שני זנבות ואספור עם הילד, זנב אחד זנב שני.

דוגמא נוספת: ניקח מכונית ונראה לילד את הגלגלים. נספור ארבעה גלגלים במכונית אחת. רק לאחר שהספירה עד ארבע הופנמה, ניקח מכונית נוספת, נספור גם לה ארבעה גלגלים ונלמד כמה יש ביחד.

חיבור וחיסור

בגיל 4-5 הילדים מסוגלים לבצע חיבור וחיסור בעזרת האצבעות. לכן נתחיל בתרגול פעולות חיבור וחיסור עד 5 ביד אחת.

המטרה היא ללמד את הילד בהדרגה וללא לחץ, באמצעות משחק. כאשר מרגישים תקיעות חוזרים שלב אחד אחורה, כדי לייצר הצלחות שיטפחו את הרכיב החשוב ביותר בהתפתחות הילד – תחושת המסוגלות האישית.

תגובות

להגיב (0) ↓